Tiderna förändras och så gör även trenderna inom marknadsföring – därför är det viktigt att vara uppdaterad i hur man marknadsför sitt företag på ett modernt och innovativt sätt.

marketing marknadsföring MINDREVisst är det klart att de klassiska sätten att marknadsföra sig fortfarande håller i sig som att exempelvis hålla kampanjer och sända reklam i tv. Men något som däremot är på väg bort från marknadsföringspaketet är pappersreklamen – idag är det snarare på sociala medier som den främsta marknadsföringen bör ske. Ett hett tips inom marknadsföring som blir allt mer populärt för att få ut sitt namn på marknaden är genom att hålla lanseringsevent för sina nya produkter – och det finns några smarta knep för att lyckas med dessa.

Inför eventet

Att lansera en ny produkt ger inte bara uppmärksamhet till produkten utan till hela företaget om man skörter lanseringseventet på rätt sätt. Ett smart tips är till exempel att beställa reklamkläder från www.tsreklam.se/ som de anställda bär under hela eventet och det kan även vara en god idé att trycka upp lite produkter med ens företagslogga på att ge i giftbags till besökarna när eventet är över. Det handlar nämligen inte bara om produkten vid dessa tillfällen, det handlar lika mycket om branding av ens företag – att göra sig ett namn på marknaden. Men något som dock är viktigt är att kunna alla regler kring hur marknadsföring för en viss produkt eller ett företag får och inte får gå till – så innan du börjar med ditt projekt kan det vara bra att klicka förbi hos Konsumentverket och verkligen kontrollera så företagets marknadsföring faller inom lagens gränser.

Få besökare till eventet

Det enklaste sättet att få besökare att dyka upp på ett event är genom att annonsera om eventet via sociala medier och skapa följare. Till exempel tipsar tidningen Internetworld om hur man bland annat kan skapa en egen #hashtag på Twitter och Instagram, skapa ett Facebook-event för att få folk att tack ja och sedan hitta bra ambassadörer att förespråka eventet så som bloggare och talare som även kan komma i person till eventet. Skapa ett ”buzz” över eventet med andra ord. Och om man är osäker på hur man ska skapa detta kan det vara bra att ta in hjälp från någon som kan det här med att få en idé till en succé vilket det finns gott om personer som kan (källa).