Att marknadsföra sig själv och sitt företag kan göras på en rad olika sätt och vissa mer lyckade än andra, men frågan som nu Gants tidigare marknadschef Caroline Roth och Familjelivs tidigare vd Emma af Robson ställer sig är: går det att marknadsföra sig med virtuell verklighet? Det tror man och därför har dessa powerbrudar nu startat landets första VR-byrå.

profilkladershop marknadsföring reklamModern marknadsföring finns i en mängd olika utföranden och ju mer innovativt och annorlunda marknadsföringen av produkten eller företaget är desto bättre. Så att den senaste typen av marknadsföring nu spås bli inom virtuell verklighet är föga förvånande, men frågan är om det är möjligt att marknadsföra sig på ett sådant sätt. Det är något som i alla fall affärskvinnorna Caroline Roth och Emma af Robson är fullt övertygade om, och dessa två har nu tillsammans startat byrå med fokus på inget mindre än att marknadsföra med VR.

Liten marknad oroar inte tjejerna

Planen för byrån är att uteslutande arbeta med reklam och marknadsföring inom VR-miljön genom såväl genom produktplacering som enligt traditionell reklamförsäljning i appar och spel med VR-tema. Vad man ser sig själva som är nämligen ett gränssnitt mellan VR-utvecklare, företag och deras kunder. Men att marknaden för detta än så länge är rätt liten och snäv ser man inte som ett hinder, istället som en möjlighet. För Dagens Industri berättar de till exempel att det enligt de flesta branschbedömare förutspås en explosionsartad utveckling längre fram så vill man börja redan nu och på så vis också vara det företag man vänder sig till när marknaden hunnit i kapp.

Men vad är virtuell verklighet egentligen? I filmen nedan förklaras enkelt hur det hela fungerar: