Ett vida debatterat ämne den senaste tiden inbegriper inget mindre än emojis som av många anklagas för att vara icke-feministiska och icke-jämställda då det idag bara är manliga emojis som visas med jobb i yrkestypiska kläder – vi kvinnor har istället fått nöja oss med att porträtteras som prinsess- och dansemojis, men det är något som Google ändrar på.

Tidigare haremoji vi skrivit om hur man kan använda emojis i sin marknadsföring om man vet hur man ska använda dessa känslo-gubbar och figurer på rätt sätt. Men vad vi inte nämnde då var att din marknadsföring förmodligen bäst skulle ha anpassats till männen, eller i alla fall dina emojis. Som läget ser ut idag så finns det nämligen bara manliga emojis som har yrken. De kvinnliga emojisarna visas istället i bröllopskläder, som dansare eller som prinsessa – men inte i ett vanligt yrke såsom doktor, bonde eller som student, det får istället de manliga gubbarna stå för. Men snart kan detta komma att ändras. Google har nämligen slagit ett fast slag för feminismen och har nu kommit fram till att man vill slå hål på den stereotypiska bilden av kvinnan – och detta gör man med hjälp av emojis.

Slag för jämställdheten

I Dagens Nyheter står att läsa om hur sökjätten Google nu slår ett slag för jämställdhet genom sitt senaste förslag på framtidens emojis. Här väljer man nämligen att porträttera kvinnliga emojis i kläder som fram tills nu endast varit förbehållet män: nämligen i olika yrkesroller. I Googles förslag syns kvinnliga emojis som både kemister, datanissar och kirurg plus tio ytterligare yrkesroller. Totalt har man valt att ta fram 13 stycken nya emojis i syfte att styrka kvinnorna, som rent faktiskt är den grupp som använder emojis mest i sin dagliga kommunikation. Vad som väntar nu är att Unicode-konsortiet, vilka är dem som bestämmer om en emoji ska godkännas och standardiseras, ska göra sin bedömning. Men om dessa förslag som nu lämnats för granskning kommer att finnas med vid nästa lansering av emojisarna återstår ännu att se – men genom detta kan man i alla fall lugnt konstatera vad Googles åsikt i debatten ligger någonstans…