När det kommer till marknadsföring är det en ständig utveckling och det gäller att hänga med för att inte bli omodern. Just nu verkar det ha blåst upp en trend med emojis. Och det är Asien som blåste av startskottet.

12226589-cute-emoticons-set-illustrationI en artikel på Internetworld går det att läsa att det råder en stor trend med emojis just nu och för några månader gick Apples upp med mängder av nya symboler. Men viktigt är även att tänka på att ens marknadsföring måste stämma överens med ens varumärke och profilering för att det ska kännas ärligt. Att hoppa på och surfa på alla vågor behöver inte alltid vara det bästa. Men känner man att det är emojis som man sak använda sig av så finns det ingen tid att förlora.

Trenden från Japan

Emojis kommer från japan och betyder kort och gott bildtecken och stöds av de största mobiloperativsystemen. Emojis har slagit så stort att det även finns en emojipedia för att ta reda på vad de olika symbolerna betyder. Från att ha startats i Japan skickas dagligen 6 miljarder emojis och stickers och har blivit ett enkelt sätt att kommunicera med varandra. Nu har stora företag som Bris, WWF och Coca Cola tagit upp dessa och använder dem i sina kampanjer för att skapa igenkänning och få en att reagera. Ett mycket smart drag. Bris skapade en egen emoji, se kampanjen här och WWF tog utsatta emojudjur att använda sig av och lade till en hashtag för att skapa spridning.

“Vi upptäckte att av de emojis som finns på Twitter är 17 stycken utrotningshotade arter. Sedan emojis integrerades på Twitter i april 2014 har de använts över 202 miljoner gånger. Vår idé är att omvandla användandet av emojis till donationer.”

Men hur ska man som företag bära sig åt om man vill haka på trenden.

Håll linjen

Ska man börja med emojis som mindre företag är det viktigt att man tänker på att hålla sin linje och mer göra det som en rolig grej. Att det nu är sommar kan vara helt perfekt då man kan ta en dagskonferens på Sandudden.se för att gå igenom riktlinjer och att tänka till inför hösten och sedan köra pang på när semestertiderna är slut. Då går man ut med full styrka och har haft tid att tänka över sitt beslut.